fredag 16 september 2011

Arla och kampen om konsumenterna

För Arla är Skånemejerier den främsta måltavlan i Sverige. Men eftersom Skånemejerier hittills stått emot attackerna från Arla, tycks man nu ha valt en annan strategi för att ta över den svenska marknaden. I stället ger man sig på den svagaste konkurrenten – Milko.
Milkoland sträcker sig från Jämtland, Ångermanland och Hälsingland ner till Värmland, Dalarna och Västmanland. Den centerpartistiske riksdagsmannen Per Åsling var tidigare ordförande i Milko som styrts från Östersund där han också är hemmahörande. Flörtandet med Arla började sedan Per Åsling hämtat vd:n Erik Gumabon från Ica. En kort tid därefter inledde Gumabon hemliga förhandlingar med Arla. Han åkte till Århus och blev lovad posten som Arlas Sverige-vd om han lyckades få igenom en sammanslagning. Men när ”Project Sinclair” läckte ut blev protesterna högljudda och Erik Gumabon fick gå. I början av år 2010 anställdes en ny vd från Centerkretsarna i Östersund – Göran Henriksson som varit vd på Östersundsposten, men som saknade all erfarenhet från mejeribranschen. Nu skulle Milko göra ett nytt försök att bygga upp en självständig verksamhet. Sommaren 2010 beslutades om rationaliseringar och nedläggning av två mejerier, i Karlstad och Sundsvall. I stället skulle mjölken produceras på lego hos Gefleortens mejeri och Falköpings mejeri. Hösten 2010 bjöds Sundsvallsmejeriet ut till försäljning och eftersom det låg på attraktiv mark fanns flera anbud. Även Arla lade ett bud, men Göran Henriksson förklarade i lantbrukspressen att de absolut inte skulle sälja till Arla. Någon konkurrent skulle inte släppas in i Milkoland.


Det är inte Milko som hotas av konkurs, utan Milkos bönder. I Sverige har mjölkproduktionen på tio år sjunkit med 20 procent. Arlas prispress, tillsammans med detaljhandelskedjornas önskan om billig mjölk, har effektivt tagit död på den svenske bonden. Medan konsumenterna gärna vill ha lokalproducerade mejerivaror, har Arla redan börjat blanda bort korten när det gäller vad som har svenskt och danskt ursprung. Danmarks stora överproduktion av mjölk ger Arla stora möjligheter att sälja en del av det överskottet till Sverige. Men börjar svenskarna dricka dansk mjölk leder det till en ännu kraftigare strukturomvandling av svensk landsbygd…

Sa inte Elin att Arlas kossa på mjölkpaketen stod för mjölk från svenska gårdar??

Vi vill ha närproducerade varor som är bra för vår hälsa och för böndernas. Kanske är det dags för bönderna att investera i ett cooperativ och köra racet själva…….

Vi behöver riktigt fett då det är byggstenarna till hjärna, lever och nervceller - kemikaliskt manipulerad rapsolja med ett uns av aceton eller andra fina medel är ingen bra grogrund för våra barn.
Köp GMO och kemikaliefria mjölkprodukter. Det vi köper av handlarna det tar de in mer av. Det vi inte köper kommer så småningom att försvinna ifrån hyllorna.

Jag tycker det vore bättre om Arla gick tillbaka till att göra bra produkter istället för att fabricera brister..... botten!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar