onsdag 29 juni 2011

Baka eget bröd, inte bara nyttigt .... det är roligt och gott.




Bakkemi.se har en mycket bra och informativ sida där man kan få svar på många frågor. Merparten av oss icke konditorer befinner oss på olika plan kunskapsmässigt. Tips och råd tas alltid emot tacksamt.

När jag tänker på brödbakning så går mina tankar tillbaka till Maine där jag bodde ett antal år och de underbart goda bröden som jag lyckades så bra med och som var såååå goda. Jag handlade alltid allt mjöl i traktens lokala kooperativa butik som sköttes av bönderna själva. Det innebar inte bara att man kunde köpa nymalt ekologiskt mjöl i lösvikt utan man kunde också få tips om olika varianter av smaksättning, ugnsvärme och dylikt.

Det här med att bönderna går ihop och öppnar små egna företag kanske är framtidens melodi för allas bästa. Bönderna slipper mellanhänderna som tar en stor del av deras förtjänst och vi konsumenter garanteras att få vad vi köper. Som grädde på moset behåller vi svensk mat svensk - det blir ingen Monsanto utböling som förpestar tillvaron för någon av oss.

Visst finns det både fördelar och nackdelar med det globala tänkandet men att sända matvaror ut i världen istället för att själva konsumera dem är ett litet feltänk. Någonstans tror jag nämnligen att maten i närområdet innehåller de vibrationer och den näring som folket på orten behöver. Som det är nu skeppas det vidare till ett annat land så att vi måste köpa samma produkt från ett tredje land för att mätta oss själva. Tala om snedvridet tänkande dock med lönsam ekonomi för vissa. Hur vore det om vi satsade på hälsan istället för smutsiga transporter......  jag bara undrar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar