fredag 26 oktober 2012

GMO Majs godkänd i livsmedel trots att långsiktiga vetenskapliga tester saknas.

Följande fråga ställdes till Livsmedelsverket:

Jag  vill veta hur jag kan vara 100-%-igt säker på att jag inte, utan önskan kan utsättas för GMO-livsmedel.
Jag vill inte ha GMO, hur ska jag kunna känna mig säker på att jag slipper kontaminering av GMO?
 
Svaret blev:
 
Genmodifierad majssort är EU-godkändUr nyhetsarkivet 2012-10-25
EU-kommissionen har godkänt användningen av den genetiskt modifierade majssorten MIR162. Sökande är företaget Syngenta. 
Godkännandet gäller foder och livsmedel som innehåller, består av eller har framställts av denna majssort. Majsen MIR162 är insektsresistent vilket innebär att de har inbyggt motståndskraft mot angrepp av insekter.
Besluten sker i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1829/2003.

Kommissionens beslut om godkännande av majsen MIR162 - pdf, öppnas i nytt fönster
 
Ytterligare upplysningar: 
Zofia Kurowska, statsinspektör 018-17 55 08
 
 
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/En-genmodifierad-majsort-ar-EU-godkand/


Vill du vara EU:s försökskanin så köp produkter som innehåller majs och väljer du att inte tillhöra testgruppen så köp majsfria varor.

Är du orolig för insektsangrepp så kör high fructose corn syrup varvat med corn starch..... så tar du livet av de små krypen istället för tvärtom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar