söndag 6 mars 2011

Mina tankar om Alkohol

Alkohol är en legal (laglig) och legitim (allmänt accepterad) drog med en berusande effekt. Den används öppet eller dolt. Dagen efter kommer abstinensen vilken är kärt kallad för baksmälla och det finns många knep för att bli av med den. När ett beroende uppkommer så finns bara en utväg kvar, ta mer så går det över.

Dricker man för mycket så kan man bli alkoholförgiftad. Inget att rekommendera då jag själv i unga år prövat den varianten, en gång räckte, sedan aldrig mer.
Alkohol är en sällskapsdryck och utan den kan man inte ha roligt och koppla av. Oftast är detta småfestande inkörsporten för att sedan övergå till fest varje dag och finns inte sällskap så festar man själv. Den används även för att döva känslorna i det dolda, vi har ett antal frustrerade och livsleda hemmafruar i det här landet. Men vi har även ett antal hårt arbetande som ser det som en enda hjälp till avkoppling. Ses även som en statussak.

I detta stressade land (som media påtvingar oss att tro) är det förhållandevis lätt att komma över lugnande, sömntabletter och värktabletter. När de efter en tids användning inte längre fungerar så ökas dosen och kommer man underfund med att livet kan bli skitkul i kombination med alkohol, så prövar man det också.
Vill nämna de mest populära bensodiazepinerna som skrivs ut för att ge en lugnande effekt, Stesolid och Oxascand, Rohypnol hjälper till vid insomningssvårigheter. Företagsläkaren gör allt för att man skall kunna befinna sig på arbetsplatsen. Men det har en baksida, symptomen återvänder när man slutar med tabletterna så antingen får man ta en extra eller ligga sömnlös. Min åsikt är helt klar: man kommer ingenstans genom att bara behandla symptom.

Treo och Alvedon är vanliga på hyllan tillsynes ofarliga huvudvärkstabletter som jag faktiskt upplevt äts av ganska så många, som vilket godis som helst. En gång i timman är okey vare sig man behöver dem eller inte, kan också vara bra att ta i förebyggande syfte så att värken inte sätter igång mitt under mötet. Bra effekt för hjärtat också har man läst och så känner man sig ju lite piggare. Vilken effekt har dagens reklam i TV kan man undra. Till och med jag gillar Iprenkillen och dansar med när jag står vid strykbrädan när den indiska varianten om mensvärk kommer.
Kom precis ihåg mina kompisars recept från tonåren. Värm upp en starköl på spisen och släng i två Treo – det du!

Vad jag tycker är väsentligt att veta frågas det inte om här och det är vad som kan hända.
Magen reagerar efter år av piller och/eller alkohol. Det finns inte ett enda läkemedel som inte har negativ effekt på våra inre organ, detsamma gäller för alkoholen.
Det värsta är alkoholdemensen som jag inte hade en aning om innan demensföreläsningen. Gastrit och leverskador är väl de mest kända och omtalade. Skrumplever lärde man sig om redan som barn. Men vi har även cancer i magen och dess organ, bråck i matstrupen, pankreatit som leder till Diabetes II. Rubbningar i centrala nervsystemet som ger balansproblem. Nervinflammationer i kroppens olika delar och nervcellsdöd i hjärnan, vilket medför ett försämrat kom ihåg. Vi skakar och ljuger ihop en historia när minnet sviktar eftersom tankeförmågan inte heller fungerar logiskt. Intressant ämne eller hur????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar